Friday 24 February 2012

Keychain Felt Wakaka

Assalamualaikum..

Okeh.. entry kali ni saya nak citer pasal my new hobby iaitu membuat keychain dari kain felt. Saya memang minat menjait dari bertukang dalam periuk atau kuali..haha.. Sampaikan mak saya pernah tegur "Eh, awok nak bagi laki awok makan jarum ke??"..erk.. (Dia bengang la tuh..kihkih).. Ape pon tak bole tapi sebab minat yang teramat sangat saya tetap teruskan jua..huhu.. Bebalik pada citer tadi mesti ramai yang nak tahu.. ape tu kain felt? ape tu? ape tuh???..hehe.. ni die rupe kain felt.. 



tapi telupe plak asal-usulnya dari jepun ke? korea ke? entah. kain felt nih macam ala-ala kain baldu kot tapi die kesat and tak pon lebih kurang macam span basuh pinggan yang ade warne hijau kat atas die tuh.. bleh imagine x? tahu? Kalo xtahu memang xpenah basuh pinggan lettew..huhu.. memang banyak pilihan warna. Very colourful yawww! T_T.

Start saya tegerak hati nak buat kraftangan felt ni biler saya nampak kat satu kedai sekitar Nilai setaun yang lalu.. Giler lame..haha.. Pastu saya start la jugak tak duk diam asyik nak mencari kain tu je walaupon mase tu da nak final exam..huhu.. yang jadi mangsanye kawan saya huda, najwa dan dada yang duk ikut ke hulur-kehilir dengan saya..hahah.. time kaseh yup.. Last-last dapat jugak cari dekat sekitar Masjid Jamek.. tak silap saya kedai tu namenya syarikat bunga reben ke hape entah.. bedekatan ngan semua house.. besar saiz 4A harge die rm2.00 sekeping..

Lepas final exam.. selame 4 bulan cuti sem tu saya pun mulakan la aktiviti yang menjadi "kebengangan" mak saya..haha.. pandang sinis je biler saya kluarkan kotak pertukangan saya.. First saya buat.. ni die bentuk "hati".. orang putih kata "love"..hehe


Bile da banyak siap.. saya simpan dalam kotak kasut.. entah macam mane satu hari jiran seblah umah saya, ipah datang dan tengok.. bese la budak sekolah rendah biler tengok bende pelik je mesti la nak..haha.. saya pon kesian tengok die da macam program bersamamu saya bagi la satu..

Ini die katak oh katak yang sebijik tembam macam die..huhu
Petang besoknye.. lepas sekolah ipah datang lagi umah saya.. kali ni die bawak tempahan.. saya tekejut giler sebab memang banyak permintaan.. bile di selidik rupenye die bawak pegi sekolah keychain yang saya bagi semalam tu tunjuk kat kawan-kawan die.. hmm.. memang belagak sungguh budak nih..haha... saya cakap saya tak jual.. saya buat ni tuk suke-suke mase cuti panjang.. tapi mungkin sebab otak ipah tu lebih cergas pasal duit dari saya, die syorkan saya jual dari simpan saje.. Saya pon pikir-pikir dan jadi la saya sorang peniaga tegar kat umah tuh..haha.. saya jual rm1.50 satu..


Macam-macam tempahan yang saya terima..

Bese la kalo budak pompan yang tempah.. mesti yang comel-comel punye.. antaranya..
bintang ke tapak sulaiman??teka..haha

kuching ke rimau??haha..kalo rimau comel cam ni mau cubit je kalo jumpe..hihi

yang ni penempahnye mesti islamik sikit..hehe

tapi kalo budak laki lain pulak.. mesti la jersi takkan la baju gaun warne pink kan??huhu..

baju polkadot pon ade..bahaha..

twitter..tahu ke dorang twitter tu ape?

fb..kalo yang ni sure tahu punye..hihi

tapi saya pelik ngan sorang budak pompan ni.. name die tak silap normah.. normah ke? (eh ade ke orang zaman sekarang nak letak name normah) hehe.. tapi sebab ape saya cakap die pelik.. ni jawapannye..


haha.. saya pon tak paham knape die nak tempah boneka ni?? 12jam ko nak ciapkan..tecucuk jarum aku..haha

tapi ape pon saya bepuas hati sangat sebab ramai yang hargai ape yang saya buat dan income yang saya dapat jugak melebihi bajet saya kluarkan..hakhak.. erk.. seblom tu.. nak tahu.. mak saya pon da mule suke tengok bende alah yang saya buat nih.. oleh yang demikian itu.. cewah.. saya hadiahkan die seekor rama-rama hijau yang tak bole terbang.. sebab hijau warne kegemaran beliau..
  nampak macam biru kan?haha..

dan tak lupe jugak pada kengkawan saya..hehe

sebenarnye banyak lagi yang bole buat mengunakan kain felt ni.. bukan keychain saje.. contoh bekas pensil.. klip rambut..  purse duit.. casing handphone.. macam-macam.. ikut kekretifan sendiri la.. tapi kalo behajat nak jual sure kan cantik dan kemas.. kalo tak pas ni mesti dorang tempah pulak pedang ke? periuk api ke? batu nisan ke?..haha.. semoga ape yang saye share ni memberi manfaat dan idea kepada anda semua.. okeh.. tata..

No comments:

Post a Comment