Monday 7 May 2012

Ikan =)


Assalamualaikum..

Hai, da makan belom?tetibe kan tanye soal makan..haha..perut ngah lapor ni sebab tu takde soalan lain da nak tanye..hee.. eh, ritu saya ade cite pasal ayam kan?? ok kali ni saya nak cite pasal ikan plak..haha..(ini bukan blog zoo yup)..

em..mesti korang tertanye-tanye kenapa plak ngan ikan??ok mai saya jawab persoalan tersebut..fish is my pet..bukan pet kepet kebung tu..ni dalam bahasa melayu die haiwan peliharaan @ kesukaan..


ikan emas dibawa belayar..eh pisang emas lorhh..


kalo korang nak tahu..dulu saya membesar dalam keluarga yg agak susah..so ayah saya die cari inisiatif (perghh..bangga giler guna pekataan canggih cenggitu) haha..nak cari duit lebih sebab adik beradik saya kalo sorang sekolah semua akan besekolah sebab kitaorang umur rapat-rapat..

pagi ayah saya wat keje kat sekolah (bukan keje sekolah ok), petang plak die gi cari ikan kat sungai..pas tu jual..hehe..sebab saya yg kecik jadi ayah saya slalu bawak pi ikut die..mak saya pon minat gak bab memancing ni, eh jangan tak taw nenek saya pon juara joran kat kampung dulu-dulu..haha

bole dikatakan tiap ari saya tengok ikan, maka terbitlah kecintaan saya pada haiwan tersebut..tapi ingat, jgn tanye saya ape name ikan di pasar @ pasaran sekarang sebab saya memang tak taw..haha

ikan yang saya pelihara ni sejenis ikan laga..ikan yang orang slalu jumpe kat parit@paya tu..ha..ikan tula..name die "HALU".kawan saya mimi yang bagikan..huhu


 
halu si ikan blue..



sebab tengok halu ni takde member..jadi mimi cadangkan beli seko ikan plastik untuk jadikan teman halu..eh jgn biarkan..gile nanti ikan aku..haha

jadi saya pon begegas ke pasar malam untuk mencari BBF si halu tu tapi ikan idup la kan...pastu bile da jumpe tak taw nak pilih mane satu?

mimi cakap pilih la ikan yang lincah bserta ligat tu ade 5eko rm4..tapi tokey cine tu ofer ikan yang tak pelu pakai oksigen tu 2eko rm3 tapi saya cam konfius je dlm ati *ade ke bende bnyawa dlm dunia ni xpakai oksigen* kalo die pon mesti da goal gak kan???..haha (nak suruh beli pon agak-agak la apex).

pikir punye pikir, beli la ikan lincah+ligat tu..beli balang skali ngan batu warna warni..sampai hostel saya masukan ikan-ikan tu tapi pelik bebenor bila diorang rakus semacam mengensel dinding balang plastik itu seperti mahu melepaskan diri..

tak sampai setengah jam..tit...tit...tit...mati blake..sedih sangat rase sebab Rm4 melayang..haha..tak dela..sedih sebab dorang mati tak tinggalkan hartanya..haha..tak juga..sedih sebab saya sayang ikan-ikan tu..terasa besalah jugak sebab kalo saya tak beli mesti dorang masih idup lagi besama tokey cine yang tak perlu oksigen tu..hahah..

tapi baru ni saya pegi lagi cari kawan untuk halu..dapat la seko nama die "HARA"..name ni saya yang bagi..kekeke..


hara si ikan merah..


saya nak sharing tips saya jaga ikan ni:
1- basuh balang beliau seminggu sekali kalo x buzy.
2- bagi makan beliau pagi, petang, malam (4-5 biji je..jimat)
3- tak payah tepuk beliau untuk tidur..

halu dan hara mengharungi kehidupan dalam dunia saya..





4 comments:

  1. hahahahaha,,ptt le halu slim,,kne dera mkn 4 bji je,,xpe nnt aunty dtg aunty bg mam byk2 eh,,,:P

    ReplyDelete
  2. eh..xyah..nanti penuh ngan roti jew..haha

    ReplyDelete
  3. Tank halu tu beli kt mana?

    ReplyDelete
  4. Tank halu tu beli kt mana?

    ReplyDelete